Identyfikację wizualną można interpretować na wiele sposobów i definicje te w różne ubierać słowa. Można by przyrównać ją do ubrania dla firmy, produktu albo marki. W przypadku każdej firmy może wyglądać zupełnie inaczej i w zasadzie powinno tak być. Firma musi w końcu wyróżniać się na tle konkurencji. Bardzo ważne jest, aby wszystkie elementy, które tworzą tę identyfikację, były ze sobą spójne. Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie, które służy do kreowania wizerunku firmy czy marki.
Jakie funkcje pełni identyfikacja wizualna?
Identyfikacja, o której tu mowa, pełni wiele funkcji. Wymienić należy następujące:
- nawiguje i wyróżnia,
- tworzy zaangażowanie,
Warto w tym miejscu podkreślić, że dobór odpowiednich i przemyślanych rozwiązań wizualnych wymaga przede wszystkim kompleksowego spojrzenia na firmę – www.whiteart.pl/kreowanie-wizerunku-marki. Chcąc dotrzeć do rozwiązania, trzeba podjąć serię ważnych decyzji. W związku z tym zależnie od tego, jakie kolory i kształty zastosuje projektant, będzie miało przełożenie na postrzeganie firmy.
Dobry projekt wizerunku firmy obrazuje autentyczne oblicze firmy
Identyfikacja wizualna firmy pozwala jej wyróżnić się na rynku i z drugiej strony wpływa na skuteczne pozycjonowanie.
Ponadto pokazuje prawdziwą tożsamość firmy. Informuje o tym, kim jest dana firma, jaka jest (chodzi o osobowość, cechy odróżniające od konkurencji), jak się zachowuje.
Co najważniejsze, identyfikacja ta trafia z konkretnym przekazem do właściwej grupy docelowej. Poza tym realizuje określone cele.
Dobry projekt identyfikacji wizualnej zapewnia elastyczność
Zabierając się za tworzenie identyfikacji wizualnej, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim to, w jakim miejscu oraz w jakich warunkach będzie wykorzystywany zaprojektowany element. Ważne są tu również kanały i media stosowane w komunikacji. Nierzadko sam rynek determinuje konkretne rozwiązania.
Z jakich elementów składa się identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna jest opisywana w formie księgi identyfikacji, która zawiera instrukcję obsługi. W księdze tej znajdują się informacje dotyczące poprawnego i niepoprawnego stosowania elementów identyfikacji wizualnej. Chodzi tu o takie elementy jak:
- logo,
- kolorystyka i typografia,
- media cyfrowe oraz społecznościowe,
- akcydensy,
- materiały marketingowe i reklamowe,
- prezentacje i oferty,
- opakowania,
- gadżety firmowe,
Wytyczne opisujące identyfikację wizualną
Wyróżnia się tu księgę znaku, podstawową księgę identyfikacji wizualnej, pełną księgę identyfikacji wizualnej oraz księgę marki. Warto każdą z nich choć w skrócie opisać.
Księga znaku dotyczy logo. Uwzględnia jego konstrukcję, warianty użycia, a także wskazuje nieprawidłowe formy stosowania.
Podstawowa księga identyfikacji wizualnej oprócz księgi znaku, zawiera wytyczne dotyczące stosowania podstawowych elementów graficznych, do powstania których przyczynia się tworzenie identyfikacji wizualnej firmy. Chodzi tu o takie informacje jak kolorystyka, typografia, ikonografia, czy układ treści albo motyw przewodni.
Z kolei w pełnej księdze uwzględnione są wytyczne, które dotyczą konkretnych materiałów, jakie są wykorzystywane w komunikacji. Mowa tu między innymi o materiałach drukowanych, marketingowych oraz wystawienniczych.
Najszerszym rodzajem wytycznych jest księga marki. Obejmuje także założenia strategiczne marki. Wizja, misja, osobowość, atrybuty. Zawiera również wytyczne do komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
Materiały reklamowe oraz pozostałe elementy identyfikacji wizualnej, mają ogromny wpływ na popularność firmy i opinie, jakie wyrażane są na jej temat. A to z kolei przekłada się na rozwój i łatwiejsze zdobywanie nowych klientów. Dlatego identyfikacja wizualna marki firmy jest tak ważna. Wpływa na kreowanie wizerunku. Warto więc zlecić to zadanie profesjonalistom. Agencja reklamowa z wieloletnim doświadczeniem pomoże stworzyć dobrą identyfikację wizualną, przynoszącą firmie wyłącznie same zyski. Zabierając się za tego typu rzeczy, należy zacząć od opracowania dobrej strategii, tak by wszystko miało sens i ze sobą współgrało.