To dzięki niej Polska doczekała się lokalnego wydania Vogue. Przyglądamy się bliżej Katarzynie Jordan-Kulczyk, postaci mało znanej, a wielce interesującej.
Nazwa Vogue znana jest dzisiaj niemalże każdemu. Kultowego czasopismo modowo-kulturowe od dekad opisuje i kształtuje sferę modową we wszystkich zakamarkach świata. Polska, natomiast, swojej własnej wersji magazynu doczekała się dopiero 3 lata temu. W jaki sposób, i za czyją sprawą, doszło do wydania tej długo oczekiwanej pozycji?
Wydawczynią Vogue Polska jest Katarzyna Jordan-Kulczyk. Z wykształcenia filolożka włoska i socjolożka, Jordan-Kulczyk rozpoczynała swoją karierę w kręgach kulturowych jako mecenaska oraz działaczka na rzecz Polskich artystów za granicą, organizując, na przykład, wystawę obrazów Wojciecha Fangora w galerii 3 Grafton Street w Londynie. Nie dziwi nas więc zupełnie, że zakładając spółkę Visteria chciała się skupić na kulturze i sztuce.
Na stronie Visterii, wydawnictwo określane jest mianem „wydawnictwa butikowego”, to znaczy takiego, które skupia się na publikowaniu treści związanych z modą, designem i sztuką. Naturalną progresją wydała się więc współpraca z amerykańskim Condé Nast, które w 2017 roku udzieliło wydawnictwu licencję do wydawania polskiej wersji Vogue.
Rok później, w lutym 2018, ukazał się pierwszy numer Vogue Polska. Od tamtej pory, magazyn wydawany jest regularnie i pojawiło się już ponad 40 różnych wydań – w tym 2 wydania Vogue Polska Leaders, specjalnych egzemplarzy skupiających się na współczesnych liderach kształtujących naszą kulturę i społeczeństwo.
Tematem przewodnim najnowszego numeru Vogue Polska (Listopad 2022) są Ikony, a na okładce znajdziemy zjawiskową Cindy Crawford, która fenomenalnie wpasowuje się w główny motyw wydania.
Poza działalnością wydawniczą, Visteria angażuje się również w projekty społeczne, artystyczne i edukacyjne. Jest, na przykład, partnerem Katedry Mody przy Wydziale Wzornictwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie co roku wręcza nagrodę w postaci stypendium dla autora bądź autorki najlepszej kolekcji dyplomowej.
Ambicje wydawnicze redaktorki Vogue’a nie kończą się jednak tutaj. Dwa lata po założeniu Visterii, Kulczyk-Jordan postanowiła otworzyć kolejne wydawnictwo – Osnova – tym razem, specjalizujące się w literaturze non-fiction.